Dr. Cser Gyula a Műegyetemen szerzett diplomát, majd a Járműfejlesztési Intézethez került. Tervezőmérnökként a közvetlen befecskendezésű haszongépjármű motor kísérlet vezetőjeként Munka Érdemrendet kapott.
Ezt követően a belsőégésű motorok hatásfokának és teljesítményének javításán kezdett dolgozni. Alkotó társaival kivitelezett Világszabadalom, a „kombinált feltöltés” világhírűvé tette. Egy mozgó alkatrészeket nem tartalmazó, speciális rezonátorcsővel kötötte össze a motort a turbófeltöltővel, melynek segítségével az erőforrást mindig az adott fordulatszámnak megfelelő, legoptimálisabb értékre lehetett hangolni.
Szabadalmát megvásárolta a MAN, a Volvo és a BMW is. Az új fejlesztés elsőként a személygépkocsi kategóriában a BMW Alpina B7 Turbo-ba került beépítésre, mellyel a hathengeres 300 lóerőt teljesített. Mérések szerint az erőforrás már rendkívül alacsony fordulatszámnál elérte nyomatékának maximumát.
Számos mérőberendezés, szabadalom fűződik nevéhez. Későbbiekben vezérigazgatóként, az Autokut Rt. szakmai irányítója lett.
A kombinált feltöltés tehát magyar licenc, amit több évtizeden keresztül a jelentős gyártók elsősorban haszongépjárművekben, de egyéb járműveknél is felhasználtak.
Fotó: Járművek. 46.évfolyam. 29. oldal.
(Köszönet Horváth Tibor Olvasónknak!) |