Bár az ALPINA a BMW személygépkocsik átalakítását csak az 1960-as évek elején kezdte meg, a cég neve már jó néhány évvel korábban megszületett. Az eredeti vállalatot, irodai gépek gyártására és forgalmazására, Dr. Rudolf Bovensiepen alapította a bajorországi Kaufbeuren-ben.
Dr. Bovensiepen fia, Burkard 1965. január 1-én hozta létre saját vállalkozását a kaufbeuren-i gyár melléképületében, hogy autók motorjait fejlessze tovább és lássa el nagyobb teljesítménnyel. Egy Nardi féle Fiat 1500-al átélt katasztrofális élményt követően határozta el, hogy más típussal fog kísérletezni. 1961. szeptemberében, a frankfurti Motor Show-n mutatták be az új négy ajtós, 5 személyes, sportos megjelenésű BMW 1500-ast. 1962 végén ennek a négyhengeres, 80 lóerős BMW-nek a Solex porlasztóját egy saját tervezésű szívócsonk felhasználásával egy pár Weber karburátorra cserélte le. Az átalakítás az autó teljesítményében azonnali javulást eredményezett, a motor erejét sikerült 90 lóerőre feltornáznia. Elhatározta, hogy átalakítását 980 márkáért a piacra dobja. 1963 októberében az auto, motor und sport című lapban megjelent cikk jelentős népszerűséget szerzett munkájának. Ezt követően kapta meg első megrendeléseit is, melyeket a BMW engedélyével Kaufbeuren-ben maga végzett. 1964-ben megkapta az átalakításaihoz a gyár hivatalos hozzájárulását is, így az autók a változtatásokkal sem vesztették el garanciájukat. Időközben kifejlesztette az 1500-as futóművének módosítását, mellyel jelentősen javította a gépkocsi úttartását, valamint speciális hengerfejekkel és utángyártott kiegészítőkkel (ülésekkel, kormányokkal) tette teljessé kínálatát. Termékei iránt oly mértékben megnőtt a kereslet, hogy 1965. január 1-én, 8 alkalmazottal, megalapította a Burkard Bovensiepen AG-t.
1967-ben védjeggyé vált a kék és piros színű, főtengelyt és dupla porlasztót ábrázoló emblémája.
1968-ban megkezdte a hat hengeres luxus limuzinok és coupé-k erőforrásainak átalakítását, majd 1969-ben, a nagyszámú módosítás miatt, bevezette az alfanumerikus kód-rendszert. Az 1960-as évek végére az Alpina éves forgalma meghaladta a 4 millió márkát. 1969-ben a vállalat elhagyta a régi írógépgyárat és egy kis bajor faluba, Buchloe-ba költözött. Bovensiepen ekkor vásárolta meg az Alpina névhasználatának jogát a gyár akkori tulajdonosaitól.
Az Alpina autók iránti érdeklődés Németországban oly mértékben megnőtt, hogy 1975-ben az alkatrészek és kiegészítők forgalmazására létrehozta saját viszonteladói hálózatát.
Míg 1977-ben (mikor az alkalmazottak száma már elérte a 80 főt) Buchloe-ban csak 2-300 Alpina-módosított autót készítettek, addig becslések szerint mások több mint 700-at alakítottak át Alpina alkatrészek felhasználásával. Bovensiepen ekkor határozta el, hogy felhagy az egyszerű tuning-alkatrészek szállításával. Az ALPINA ezzel megkezdte az autók teljes átalakítását (a BMW közvetlenül saját gyártósoráról szállította a gépkocsikat Buchloe-ba).
1978 őszén bejelentették a legendás hármas sorozaton alapuló B6 2.8-at, az 5-ös sorozaton alapuló B7 Turbo-t, mely az egyik leggyorsabb gépkocsi lett a világon (ennek utódja a B10 Bi turbo, mely elismerten a leggyorsabb szedán lett a világon, 377 lóerejével bekerült a Guinness rekordok közé) és a hatos sorozaton alapuló B7 Turbo Coupe-t. Utóbbi két autóban a cég elsőként alkalmazott turbófeltöltőt. Minden elkészült autó egy ezüstözött dísztáblát kapott, melybe belegravírozták a gépjármű típusát és gyártási számát. A tábla bal oldalára került a vállalat neve: Alpina B. Bovensiepen KG, középre a védjegynek számító logó és a jobb oldalára a szlogen „Production of exclusiver Automobile”.
Bovensiepen 1980-ban kezdte meg a ma már jól ismert bor üzletét. Hamarosan Németország egyik legjelentősebb bor forgalmazójává vált. Ebben az évben csak az E21 C1 2.3 jelent meg a piacon.
1983 volt a gazdasági mélypont a gyár életében. Ebben az évben csak a B9-es szerepelt a kínálatban.
1984-ben, a gyár alapításának 20. évfordulójára, egy új, gigantikus méretű raktár épült, melynek első felét Bovensiepen a bor üzletéhez, a másik felét az alkatrészek raktározásához használta. Ekkor változtattak a cégformán, betéti társaságból korlátolt felelősségű társasággá alakultak.
1985-ben a BMW kínálatában megjelent az új 325i kabrió. Ez lett az Alpina első nyitott sportkocsija.…. (a szerk.)
|