A BMW márkanév a gépkocsik körében az 1930-as években vált fogalommá, ugyanis a bajor cég a motorok mellett ekkor kezdett az autógyártásra jelentősebb hangsúlyt fektetni. A világháborút követő lassú fejlődés után, az ötvenes években két irányban haladt a bajor személygépjármű gyártás. Egyfelől luxusigényeket elégítettek ki az 501-es és az 502-es, valamint az 503-as és az 507-es modellek létrehozásával, másfelől a kispénzűeket célozták meg a 250, majd 300 köbcentiméteres motorral szerelt Isettával, amelyet az ötvenes évek végéig gyártottak. A hatvanas évek hajnalán fogalmazódott meg a piackutatókban az elképzelés, hogy a cég választékában lévő hiányosságokat pótolva a középosztály részére igényes és elfogadható áru járművet alakítsanak ki. 1961-ben a frankfurti autó-kiállításon jelent meg az új modell, amelyet hengerűrtartalma alapján egyszerűen 1500-asnak neveztek el. Az új elképzeléseken alapuló korszerű motort Alex von Falkenhausen, az autó megjelenését meghatározó hűtőrácsot az olasz Michelotti tervezte. A négyajtós autó nagy érdeklődésnek örvendett, és még a kiállítás alatt kétezer megrendelés érkezett rá. Megkezdték tehát az új osztály (Neue Klasse) gyártását. A teljesítménynövekedés érdekében létrehoztak egy 1800-as, 90 LE-s modellt, majd ezt követően a 80 LE-s 1500-ast leváltotta a 83 lóerős 1600-as. A sportos koncepciót előtérbe helyezve 1966-ban létrehozták a négyajtós 1600-as azonos elnevezésű kétajtós változatát. A karosszéria hosszát 27-cm-rel lerövidítették, csökkent a csomagtartó kapacitása, valamint az orr-rész is lejjebb került. A jellegzetes 02 típusjelzést csak 1968-ban, az 1990 ccm-es motorral szerelt 2002 jelzésű változat bevezetésekor állandósították (a 02 az autó kétajtós kivitelére utal). A siker eredményeként az 1600-2 megjelenése után évente jelentek meg újabb változatok. 1967-ben látott napvilágot dupla-porlasztós módozata, az 1600ti, majd az 1600 kabrió. 1968-ban a 100 lóerős 2002 és a dupla-porlasztós, 120 LE-s 2002ti, 1971-ben pedig a köztes lökettérfogatú motorral felszerelt 1802 került a szalonokba, egyidejűleg a modell háromajtós változatával, a touring-al. Ugyanebben az évben jelent meg a benzinbefecskendezéses újdonság, a 2002tii, amelybe Kugelfischer mechanikus injektor-rendszert szereltek. A hetvenes évek elején az elsők között szereltek turbófeltöltőt szériaautóba, ez a 2002 turbo néven 170 LE-s teljesítményt tudott leadni. A sorban utolsóként kibocsátott darab az 1502-es jelzést viselte. 1573 ccm-es motorjával és jóval puritánabb felszereltsége miatt olcsóbban forgalmazták. A típus 1977-ig maradt gyártásban. (a szerk.)
A 02-es széria különleges jellemzője az ablakkeret nélküli ajtó és az első, szemöldökszerű indexbúrák. 1973-ig hátul kerek lámpával, elöl teljes fém díszráccsal szerelték, mely ideálisan kiegészítette a többi krómdíszítést. 1973 után a hátsó kerek lámpát felváltotta a sportosabb megjelenésű szögletes lámpa, valamint elöl a teljes fémrács helyett fekete műanyag rácsot kezdtek a modellekre szerelni. (Veterán 1998/5)
|