Az ALPINA els E30-as modellje (alapja a 323i) a C1 2.3 volt, melyet 1983 augusztusban jelentettek be. Motorja majdnem teljesen megegyezett az E21-es C1-el. 170 lers volt, mint a korbbi vltozat, de forgatnyomatka elrte a 225 Nm-t. Csak harminct darab kszlt belle, mikor a gyrtst 1985 novemberben befejeztk. Kt s ngy ajts vltozatban volt kaphat. Mindamellett nem a legjobban sikerlt Alpina-nak tartottk, mivel nem volt elg ers s robbankony. A C1-et ltalban a gyri tsebessges hossz tttel manulis sebessgvltval s 3,46:1 differencilmvel lehetett megvsrolni, br opcionlisan kaphat volt hozz a rvid sport tsebessges is 3.23:1-es diffivel. A 25 szzalkos sperr mindig a gyri felszereltsg rsze volt csakgy, mint a 7x16 collos alumnium kerekek (195-s Pirelli gumikkal). A kerkfelfggesztst a szoksos mdon talaktottk a sportos csavarrugkkal s Bilstein gzos lengscsillaptkkal. A C1 mindig els s hts spoiler-rel s sznre fjt kls tkrkkel kszlt. Az utastrben az Alpina ngyklls kormnykerk, sebessgvlt gomb s a Recaro els lsek dominltak. Alpina felirat kerlt a f mszeregysg szmlapjra. Az aut oldaln a Deko Set csak opcionlis volt, csakgy, mint a 96 literes zemanyagtank, a szles cskozs Alpina lshuzat s a VDO ltal ksztett extra mszerezs is. A mszerfalban elhelyezett digitlis kijelz az olajnyomsrl, a motor s differencilm olaj hmrskletrl s a szvcsonk nyomsrl kzlt informcikat. A C1 elrhet volt Angliban is. Ezeknek az autknak elektromos ablakai voltak s lbtmasz kerlt beptsre a vezet bal lbhoz. Az Alpina lltsa szerint a 100 km/h-t ll helyzetbl 7,8 msodperc alatt rte el, vgsebessge 213 km/h volt.
A cg nyolcvanas vekbeli zletpolitikja az volt, hogy minden vben legalbb egy j Alpina modellt bejelentsen. 1983-ban kezdtk el a C1 gyrtst, ezt kvette 1984-ben a B6 2.8 s 1985-ben a B6 3.5, majd az v jliusban megrkezett a C2 2.5 is. 1988. mrciusig sszesen hetvenngy darab kszlt belle. A C2 motorjt sohasem hasznltk ms Alpina modellhez. A kis blokkos M20-ban megriztk a 84 mm-es furatot, viszont a 323i ftengelyvel s Mahle dugattykkal megvltoztattk a lket hosszt. Csakgy, mint a tbbi "C" kdjel motornl mdostottk a hengerfejet (kzel flgmb alak gsteret alaktottak ki). A Bosch Motronic motorvezrl rendszert LE-Jetronic befecskendezsre cserltk. Az eredmny 6,100-as fordulatszmnl 185 ler lett (max. nyomatka 243 Nm volt). Az erforrs legnagyobb elnye az volt, hogy alacsony fordulatszmon is kell nyomatkkal brt. Kt s ngyajts vltozatban kszlt. Az authoz mindhrom sebessgvlt kaphat volt (az tsebessges hossz s rvid tttel sport, valamint a ngysebessges automata). A gyri vgtttelt minden esetben megriztk, tovbb az alap felszereltsg rsze volt a 25%-os sperr. A C2 2.5 is ugyanazt a 16 zoll-os Alpina kerekeket kapta, mint a C1-es. A futm kivtelvel a tpus felszereltsge megegyezett a C1 2.3-mal, ugyanazok a spoilerek s mszerek voltak az talakts rszei. Tesztek szerint hossz tttel sebessgvltval s 3.45-s differencilmvel 7,6 msodperces gyorsulst s 228 km/h-s vgsebessget produklt, ugyanez az aut rvid tttel sport sebvltval s 3.23-as diffivel 6,7 msodperc alatt gyorsult ll helyzetbl 100 km/h-ra, a vgsebessge elrte a 226 km/h-t.
A C2 2.7 1986-ban jelent meg. Gyrtsa rszben egybeesett a C2 2.5-tel, de a nagyobb hengerrtartalm modell jval npszerbbnek bizonyult. 1986. februr s 1987. jlius kztt sszesen 108 darab grdlt le a gyrtsorrl. A kataliztoros C2 2.7-bl tovbbi 52 darab kszlt 1987 nyarig. Motorjhoz a gyri 2693 kbcentimteres ’eta’ blokkot hasznltk. Mahle dugattykkal a kompresszit 10,2:1-re nveltk, a hengerfejet a szoksos mdon megvltoztattk, valamint a hengerfejbe nagyobb szelepeket ptettek. A lemlt kicserltk s az eredeti Bosch Motronic motorvezrl rendszert tprogramoztk. Az Alpina motor ezekkel 5,800-as fordulaton 210 lers lett s 4,500-as fordulaton 289 Nm nyomatkot adott le. Ersebb volt, mint az eredetileg 195 lers M3. Elkszlt az aut kataliztoros verzija is 204 lervel s 265 Nm-es nyomatkkal. A nmet piacon ez teljesen felvltotta a nem kataliztoros modellt. Az Alpina modellek alapja ltalban a 325i volt. rdekes mdon az els darabot Sytner ksztette Angliban. Kt– s ngyajts kivitelben volt kaphat. 1987 kzeptl meg lehetett vsrolni kabri vltozatban is – ez volt az Alpina els nyitott autja – s 1989 folyamn mr elrhetv vlt a touring verzi is. Mindhrom sebessgvltval – 5 sebessges economy, rvid tttel 5 sebessges sport s 4 sebessges automata – rendelhet volt. A futm a szoksos vltoztatsokat kapta, br a touring s kabri esetben ezeket eltr mrtkben hasznltk, attl fggen, hogy melyek illettek a legjobban az aut slyhoz s egyenslyhoz.
![](//bmw2002ti.gportal.hu/portal/bmw2002ti/image/gallery/1281963582_02.jpg)
![](//bmw2002ti.gportal.hu/portal/bmw2002ti/image/gallery/1281963584_41.jpg)
Mindegyik modell ell 7x16-os, htul pedig 8x16-os Alpina kerekekkel volt kaphat. A negatv kerkdls miatt ms csapgyat hasznltak a rugstag fels rszn s nagyobb tmrj stabiliztorokat tettek elre s htra. Egy j nyomsszablyoz szelepet iktattak a fkrendszerbe, tovbb nagyobb, bels hts fktrcskkal javtottk a fkhatst. A szedn a szoksos Alpina els s hts lgtereljt viselte (a kabri csomagtr fedelre nem tettek spoilert s a touring-ra sem). Az Alpina lltsa szerint a C2 2.7 szedn vgsebessge 232 km/h volt, ll helyzetbl 100 km/h-ra 6,6 msodperc alatt gyorsult fel.
1986-ban hrom j E30-on alapul Alpina modellt jelentettek be. Elszr a C2 2.7 jelent meg, majd ezt kvette a B6 3.5S s vgl a C1 2.5 rkezett. sszesen tven darab C1 2.5 kszlt mieltt gyrtst 1988 nyarn befejeztk. A C1 blokkja vltozatlan maradt, de a hengerfejet a szoksos mdon megvltoztattk. Az erforrs j szelepeket s Mahle dugattykat kapott. Az eredmny 190 ler lett 6,100-as fordulatszmon (235 Nm forgatnyomatk tezres fordulaton). Az Alpina szerint a C1 2.5 a 100 km/h-s sebessget 7,2 msodperc alatt rte el, vgsebessge pedig 220 km/h volt. A motor kivtelvel a C1 2.5 teljesen megegyezett a C1 2.3-mal. (a szerk.) |