A harmadik genercis 5-s sorozat 1988. legelejn mutatkozott be Detroit-ban. Alig volt hosszabb az E28-nl, nagyobb utastervel s gmblytett formjval rgtn sikert aratott. 1988-ban a cscsmodell a 211 lers, hathengeres 535i volt, majd 1992-ben megjelentek a V8-as modellek (melyek az E32-es hetes sorozatban is megtallhatak voltak), a 218 lers 530i, majd a 286 lers 540i. A ngyajts limuzin mellett 1991-ben elrhetv vlt a touring vltozat is. A sport-verzit az M5 jelentette, melyet 1988-tl 315 lers, majd 1991-tl 340 lers motorral lehetett megvsrolni. Az ALPINA 3 hnappal az els E34-es megjelense utn jelent meg sajt talaktsval, ez volt a B10 3.5KAT. Nem egszen egy vvel ksbb piacra dobta a 360 lers B10 Bi-Turbo-t is. A V8-as mdostsai 1993 tavaszn vltak elrhetv, elszr a 315 lers B10 4.0 jelent meg, majd ezt kvette oktberben a ngy-kerk meghajts 231 lers B10 3.0. 1994. mrciusban kijtt a 340 lers B10 4.6, melynek teljestmnye a gyri M5 teljestmnyvel egyezett meg.
A rendkvl npszer B10 3.5KAT-tal az 535i s a gyri M5 kztti rt kvntk Buchloe-ban kitlteni. A BMW gyri sport vltozattal szemben automata-vltval is rendelhet volt (nhny jobb kormnyos kivitel is kszlt belle).
A motor jellemzi:
-3430 kbcentimteres 6 hengeres M30-as, knnytett Mahle dugattykkal, mdostott hengerfejjel s nagy teljestmny vezrmtengellyel (a kompresszi: 10,0:1),
-kipufog rendszer: mdostott leml s kipufog rendszer,
- az erforrs 254 lers volt 6000-es fordulatszmon (nhny darab 260 lers aut is kszlt Angliban kataliztor nlkl),
- nyomatk: 325 Nm 4000-es fordulatszmon,
- gyorsuls (ll helyzetbl 100 km/h-ra): 7,4 msodperc,
- vgsebessg: 252 km/h,
Sebessgvlt:
- 5 sebessges, manulis (opcionlisan 4 sebessges automata),
Differencilm:
- 25%-os sperr (3,73:1-es tttellel),
A futm mdostsa a szoksos volt (rvidebb rugk, BILSTEIN gzos lengscsillaptk).
Alpina alumnium kerekek
- ell 8,5Jx17 inch; 235/45x17 Michelin MXX gumikkal,
- htul 9,5Jx17 inch; 265/40x17 Michelin MXX gumikkal.
Karosszria:
- keskeny ALPINA els spoiler s hts spoiler a csomagtr fedlen;
- szoksos DekoSet az aut oldaln;
- a htrcsra kezdetben az E28-rl szrmaz B10 3.5 felirat kerlt, majd ezt ksbb kisebb mretre cserltk.
Az utastr mdostsai:
- Momo ngy klls sport kormny - mindig standard tartozk volt,
- Alpina lshuzat (vkony kk s zld cskkal) – a br lshuzat csak extra kiegszt volt;
- Alpina Recaro els lsek, (vagy a BMW gyri sportlsei);
- a manulis sebessgvlts modellnl fa sebessgvlt gomb - Alpina logval.
Gyrtott darabszm: 572.
A legends B10 Bi-Turbo-t 1989. janurjban mutattk be a gyr huszont ves fennllsa alkalmbl s azonnal a vilg leggyorsabb ngyajtsa lett. Az Alpina legdrgbb autja volt (ktszer annyiba kerlt, mint a szria 535i), mgis viszonylag sokat adtak el belle (507 darabot). Minden talakts Buchloe-ban, bal kormnyos kivitelben kszlt. Az utols aut 1993. jniusban grdlt le a gyrtsorrl.
![](//bmw2002ti.gportal.hu/portal/bmw2002ti/image/gallery/1286541000_74.jpg)
A motor jellemzi:
- 3430 kbcentimteres 6 hengeres M30-as, knnytett Mahle dugattykkal, (a kompresszi: 7,2:1)
- kt darab vzhtses Garrett turbfeltlt (manulisan vltoztathat turbnyoms – 0,4 - 0,8 bar-ig) intercooler-rel,
- mdostott Motronic motorvezrl rendszer,
- kipufog rendszer: Boysen mdostott leml s hrom-utas kipufog rendszer,
- 110 literes zemanyag tartly.
- az erforrs 360 lers volt 6000-es fordulatszmon (0,4 bar-on 300 PS).
- nyomatk: 520 Nm 4000-es fordulatszmon.
- gyorsuls (ll helyzetbl 100 km/h-ra): 5,6 msodperc.
- vgsebessg: 290 km/h.
Sebessgvlt:
- 5 sebessges, manulis.
Differencilm:
- 25%-os sperr (3,15:1-es tttellel); sajt olajhtvel.
A futm mdostsa: vastagabb stabiliztorok s a szoksos mdostsok.
Alpina alumnium kerekek
- ell 8,5Jx17 inch; 235/45x17 Michelin MXX2 gumikkal
- htul 9,5Jx17 inch; 265/40x17 Michelin MXX2 gumikkal
Karosszria:
- az E34-es Alpina modelleknl megismert keskeny ALPINA els spoiler s hts spoiler a csomagtr fedlen;
- szoksos DekoSet az aut oldaln;
![](//bmw2002ti.gportal.hu/portal/bmw2002ti/image/gallery/1286541004_33.jpg)
Az utastr mdostsai:
- a szoksos Alpina mdostsok kerltek a Bi-Turbo-ba is; + a turbnyoms lltshoz a vezet ls mellett elhelyezett mszer-panel. (a szerk) |