A kis blokkos C1 2.3-as mellett elkszlt az Alpina nagy blokkos talaktsa is, melyet 1984-tl lehetett megvsrolni. Buchloe-ban ezzel az j Alpina-val kvntk az E21 B6 2.8-at felvltani. Az j modell gyorsan npszerv vlt a vsrlk krben, ezt jelzi az is, hogy 1986-ig (mikor a gyrtst befejeztk) a tpusbl sszesen 259 darabot adtak el. A B6-os megalkotshoz javarszt a C1 2.3-as mr meglv alkatrszeit hasznltk. A futm mdostsaknt Bilstein lengscsillaptkat, hts sport rugkat s a sajt fejleszts stabiliztorokat ptettk az autkba. Az j 2.8-ast 7 zoll szles 16-os Alpina kerekekkel forgalmaztk (195/50VR16-os majd 1985-tl 205/50-es Pirelli P7-es gumikkal), de az eddigiektl eltren a kerkcsavarokat egy specilis, levehet kzponti fedllel takartk el. Az els fktrcsk nagyobbak voltak, mint a szria kivitelben s termszetesen bels htsek voltak. Opciknt alumniumbl kszlt kiegszt benzintankot lehetett az j Alpina-hoz rendelni, mellyel a tank kapacitsa 93 literre nvekedett. Az utastrbe ugyan azok a sportlsek kerltek, mint a B9 3.5-be, aszimmetrikus kk s zld cskozssal. Ngyklls Alpina kormnykerk s Alpina logs fa sebessgvlt gomb dsztette a bels teret, tovbb VDO ltal ksztett mszer-egyttes, bal oldali kiegszt lbtmasz s Blaupunkt sztereo rdi tette teljess a knlatot. A mszerfalra kerlt a tpusjelz tbla a gyrtsi szmmal. Az Alpina fejlesztette motor eltrt az E21-ben megismert 2.8 literes erforrstl. Az E30-ban lv 2788 kbcentimteres (86 mm-es furat s 80 mm-es lket) hathengeres a Bosch LE-Jetronic motorvezrl rendszerrel 6,100-as fordulaton 210 lert adott le (szemben a 218 lers E21 B6-tal) s 5,000-es fordulaton 270 Nm nyomatkkal brt (szemben a 265 Nm-rel). Ez leginkbb a nagyobb sebessgnl trtn gyorsulsnl volt rezhet. A Mahle dugattyk, a mdostott hengerfej a flgmb alak gstrrel megszokott vltoztats volt a 280 fokos Alpina vezrmtengellyel egytt (tovbb a motort AFT elektronikus gyjts s specilis htraditor jellemezte az elektromos ventilltorral egytt). A teljes felszereltsghez tartozott az els s hts spoiler-en s Deko Set-en kvl az j kipufog leml, egy specilis olajtekn s olajszr. Az aut vgsebessge elrte a 230 km/h-t, ll helyzetbl 100 km/h-ra 6,9 msodperc alatt gyorsult fel. Kt rdekes B6 volt Buchloe-ban, az egyik az elsknt kszlt B6-001-es prototpus, a msik a jobb kormnyos, kt ajts, melyet Sytner rszre ksztettek. gy vltk piackpes lehet az j modell Angliban is, de az olcsbb C2 2.7-es alig valamivel kisebb nyomatkkal, de azonos teljestmnnyel nagyobb sikernek bizonyult, gy az angol piacra tbb jobbkormnyos kivitel nem kszlt.
Az Alpina msik nagy blokkos talaktsa, a B6 3.5-s , 1984. augusztusban jelent meg (3430 kbcentimteres erforrssal, 92 mm-es furattal, 86 mm-es lkettel; 10,6:1-es kompresszival; Bosch Motronic II motorvezrlvel s L-Jetronic befecskendez rendszerrel). 261 lers volt hatezres fordulaton s 345 nyomatkkal brt ngyezres fordulaton. Ezzel az erforrssal az E30-as szedn elrte a 253 km/h-s vgsebessget, mg ll helyzetbl 100 km/h-ra 6 msodperc alatt gyorsult fel.
Ebbl a vltozatbl 1987. jliusig sszesen kilencvenkt darabot ksztettek. Az autt jval drgbban lehetett megvsrolni, mint a tbbi kis blokkos Alpina talaktst (77.500 DM volt). Mindegyiket balkormnyos kivitelben s csak Buchloe-ban gyrtottk.
1986. augusztusban megjelent a kataliztoros verzija is. Ezt a motort hasznltk a B10 s a B11-es modellekben is, de mikor az E30-ba ptettk, akkor B6 3.5 KAT elnevezssel kezdtk forgalmazni (254 lers volt 5.800-as fordulatszmon s 320 Nm nyomatkkal rendelkezett ngyezres fordulatszmon). 127 aut kszlt ezzel a felszereltsggel, mikor gyrtst 1990. decemberben abbahagytk. A kataliztoros kicsit lassabb volt a nem kataliztoros verzinl, 6,3 msodpercre volt szksge a 100 km/h-s sebessg elrshez, vgsebessge 248 km/h volt. A B6 3.5 modellbe nagyon hossz, 2.79:1-es vgtttel differencilmvet raktak (25% sperr-rel), hogy kompenzljk a nagyobb Alpina kerekeket s gumikat (8x16-os Alpina kerekeket szereltek az autra elre s htra Michelin MXX 225/45-s gumikkal). Kls s bels jegyeiben megegyezett a korbban megismert C1-es modellel.
Az Alpina egyik legsikeresebb mdostsa az 1986-ban bemutatott B6 3.5S volt, melynl a 3430 kbcentimteres, 254 lers, kataliztoros hathengerest a gyri M3-asba ptettk. Buchloe-ban 60 darab ilyen aut kszlt, tovbb volt mg kett (a 035-s s a 062-es), melyet Sytner ksztett Angliban. Ez utbbiak 261 lersek voltak kataliztor nlkl. Az els egy bemutat aut, a msodik az utols M3-on alapul talakts volt. Mindegyikben volt egy mszerfal kapcsol, mellyel a motorvezrl rendszer programjt lehetett az lommentes vagy lmos benzinhez igaztani. Mind a hatvankt aut balkormnyosnak kszlt (mg az Angliban ptett 2 darab is), mivel az M3-asokat csak ilyen kivitelben gyrtottk. Az autt szlestett srvdk, spoiler-ek jellemeztk, mg az utasterbe sportlsek kerltek. A BMW is jtszott a hathengeres erforrs beptsnek gondolatval, az Alpina ltre is hozta sajt specilis M3-t, mely 118 kg-al lett nehezebb, mint a kiindulsi aut.
A vsrlk visszajelzsei alapjn a „C” tpusjelzs kis blokkos modellek kevsb voltak vonzak, mint a „B” jelzs talaktsok, ezrt 1987. szeptemberben, Buchloe-ban, a C2 2.7 KAT-ot tneveztk B3 2.7 KAT-ra (kivve az angol s az ausztrl modelleket), melybl 257 darabot ksztettek (a gyrtst 1992. jniusban fejeztk be). Buchloe-ban minden B3 2.7 KAT bal kormnyos kivitelben kszlt (jellemzi voltak: 2693 kbcentimteres motor - 84 mm-es furat s 81 mm-es lket; 10,2:1-es kompresszi; Bosch motronic motor vezrl rendszer; 204 ler, 265 Nm nyomatk 4800-as fordulaton; 7 s 8Jx16-os Alpina kerekek; 7,1 msodperces gyorsuls 0-100km/h-ra; 227 Km/h-s vgsebessg). Az autk nagy rsze szedn volt, de kszlt kabri s touring vltozatban is.
1989-tl kszlt nhny talakts a 325ix ngykerk meghajtsos modellt felhasznlva, ezeket B3 2.7 Allrad-nak neveztk el. A B3 2.7 KAT a 2693 kbcentimteres C2 2.7 KAT motorjnak tovbbfejlesztse volt ugyanazzal a 204 lers teljestmnnyel, de 9 szzalkkal nagyobb nyomatkkal (265Nm 4.800-as fordulatszmnl). Minden egyb kiegsztje megegyezett a tbbi E30-as Alpina-val. (a szerk.)
|